Ege’ye Adını Veren Antik Kent : Aigai

Yine yollardayız. Yol kenarındaki kahverengi tabela Aigai Antik Kenti‘nin yönünü gösteriyor. Ana yoldan ayrılarak Manisa istikametine doğru yöneliyoruz. Hedef,  Ege’ye adını veren Aigai Antik Şehri’nin kalıntıları. Bir süre sonra Şakran cezaevinin dev yerleşkesinden geçiyoruz. Cezaevi görmek insana iyi şeyler çağrıştırmıyor. Cezaevlerinin çoğalması da öyle. İyi şeyler düşünmeye çalışarak devam ediyoruz. Yolu şaşırma olasılığımız yok. Tek tük araç geçen stabilize asfalt yol bizi dağlara doğru götürüyor. Kapıkaya köyünü geçtikten sonra Antik şehrin bulunduğu Gün Dağı’na doğru ilerliyoruz.

Aigai Antik Şehri Manisa ili, Yunusemre ilçesine bağlı Yuntdağıköseler Köyü’nün 2 km. güneyindeki Gün Dağı’nın üzerinde kurulmuş. Yunanistan’dan gelip kuzeybatı Anadolu kıyılarına yerleşen Aiol’ler tarafından kurulan on iki kentten biri. Kentin ekonomisi hayvancılık, tarım ve dokumacılık üzerine kurulmuş. Keçi derisini işleyerek parşömen üretmişler. Pergamon krallığına parşömen satmışlar.  Paralarının üzerinde keçi simgesi var. Keçilerin şehri desek yanlış olmaz. Kuruluşu binlerce yıl öncesine dayanan, bir antik şehire zamanda yolculuk yapıyoruz.

Aigai Antik Kenti’nin havadan çekilmiş görüntülerini izlemek için tıklayınız.

Girişe geldiğimizde saat 14:00’ü geçiyor. Hava oldukça sıcak. Görevlilerden ziyaret için en uygun zamanın, mayıs ve ekim ayları olduğu bilgisini alıyoruz. Temmuzda gelmenin bedeli yakıcı güneş altında saatlerce yürümek olacak. Antik şehir yeterince tanınmadığı için şimdilik giriş ücretsiz.

Girişten sonra büyük taşlarla döşenmiş antik yolda ilerliyoruz. Şehir içi  yolları tamamen taşlarla döşenmiş. Nekropolis’e (mezarlık alanı) ulaşıyoruz.

Aigai’de lahitler volkanik kökenli andezit kayalardan yapılmış. Yukarıdaki lahit, üzerindeki sembollere bakılırsa büyük bir ihtimalle bir eğitimciye ait. Uygarlıkları emek, bilgi ve becerisi ile kuranlar yerine kralların yada komutanların yüceltilmesi. Bu kişilerdeki “insanüstü” özelliklerin dilden dile dolaşması insanlık tarihi boyunca tekerrür etmiş bir olgu. Bunu mezarlarda bile görmek mümkün. Pergamon’da görülebilen son derece gösterişli mermer lahitler burada görülmüyor.

Taş bloklarla döşeli antik yoldan ilerliyoruz. Bu yolların altına döşenmiş bir kanalizasyon sistemi var. Kentin su ihtiyacı yağmur sularını toplayan sarnıçlarla karşılanmış. Su temini için Gün Dağının eteğinden geçen Kocaçay’dan eşeklerle su taşınmış olebileceği de ifade ediliyor. Yürüyüş sonunda Kuzey Hamam kalıntısına geliyoruz. İki sırt arasındaki derin vadi önünde kameraya poz veriyoruz. Eşim “benim fotoğraflarıma yer verme” diyor. Kararına uyuyorum.

İşliklerin yer aldığı caddeden ilerleyerek Kent Meclisi kalıntılarına ulaşıyoruz. Bu kalıntılar  Aigai antik şehrinin idari yapısı hakkında ipuçları veriyor.

Kent Meclisinden sonra Agora yapısının kalıntılarına ulaşıyoruz. Yapının doğuya bakan duvarı önemli ölçüde ayakta. Yapının alt katında dükkanlar yer alıyor. 3 katlı yapının orta katı gıda deposu, üst katı ise insanların toplanma yeri olarak kullanılmış.

Agora yapısının hemen yanında et pazarı(Macellum) yer alıyor. Ben de eşim gibi fotoğraf ve film çekimi yapıyor, gezdiğimiz yerleri inceliyorum. Fakat, her fırsatta bir gölge bulup dinleniyorum. Eşim ikazlarıma rağmen güneş ve yorgunluğa aldırmıyor. Bulunmayı çok sevdiği bu yerlerde adeta koruyucu bir kalkan onu koruyor.

Şehrin Doğu duvarları. Dik bir vadi üzerinde yer alan bu duvarlar inşa edilirken ne kadar insan emeği ve ömrü harcandı acaba?

Günün sonunda dönüş yoluna koyuluyoruz. Açıkçası gelirken sıcak nedeniyle çok istekli  değildim. Dönüş yolunda ise, bütün yorgunluğa rağmen “iyi ki gelmişiz” diye düşünüyorum.

Aigai Antik Kentini oradaymış gibi gezmek için tıklayın…